אימונים בריאות היפרטרופיה

פעילות גופנית ירוקה: טבעי להתאמן

פעילות גופנית ירוקה – כשספורט וטבע נפגשים! בואו לגלות מהם היתרונות המרכזיים בביצוע פעילות גופנית באוויר הפתוח.

תמונת פרופיל של מנטור

|

פעילות גופנית ירוקה

במאה ה-21 שבה המודעות לבריאות נמצאת בשיאה, תעשיית הכושר מציעה מגוון עצום של פתרונות אימון. חדרי כושר חדישים, מועדוני בריאות יוקרתיים ומזון מועשר בחלבון הם רק חלק קטן מהרשימה. אך אולי אין צורך בכל אלה על מנת לשמור על הכושר הגופני והבריאות? הטבע מציע לנו פתרון חדש-ישן ופשוט העונה לשם "פעילות גופנית ירוקה".

אם נרצה, נוכל למצוא קווי דימיון בין תעשיית הכושר ובין תעשיית האופנה. טרנדים חדשים עולים לתודעת הציבור, טרנדים ישנים יורדים מהמדפים ובהמשך חוזרים ("עושים קאמבק") אלינו עם תגיות חדשות כמו "וינטאג'" או "רטרו".

היום אני רוצה לדבר על הכושר הגופני הפשוט, זה שהיה כאן מאז ומתמיד, עוד לפני שנתנו לו את השם "כושר". זה שאינו מתיימר להיות מיוחד, כזה שלא דורש ציוד יוקרתי או שעון מתוחכם ללקיחת מדדים. זה שלא מדבר הרבה אבל עושה המון, אותו הכושר הגופני שכמעט רובנו שכחנו.

תוכן עניינים

פעילות גופנית ירוקה – הקדמה

אולי תופתעו לגלות (או שלא) שמשחר ההיסטוריה האנושית ועד המאה ה-19 בני האדם "עשו כושר" כחלק משגרת החיים הרגילה שלהם. בעידנים שבהם אין טכנולוגיה שתקל על אורח החיים אנשים נדרשו להיות יותר פעילים.

האדם וכל היצורים החיים הם תוצר של הטבע, בדיוק כפי שגל עולה מן הים, כפי שפרח פורח בשדה, כך גוף האדם גדל לתוך תנאים מסוימים שהטבע מאפשר כמו אקלים, טמפרטורה, כוח משיכה, ריכוזי חמצן ועוד.

ביפן הבינו שהטבע הוא לא רק נוף יפה לצילום, אלא סביבה שממנה צמחנו כיצור חיי, ולסביבה זו השפעה משמעותית על הבריאות הפיזית והנפשית של האדם. ביפן ישנו מנהג שנקרא "מקלחת יער" שבו נוהגים לטייל בנינוחות וליהנות ממה שיש ליער להציע.

למי שרוצה לקרוא ולהרחיב על כך מוזמן לקרוא כאן: אמבט יער – אקו – ויקי.

מהי פעילות גופנית ירוקה?

ממחקרים עולה כי מקלחות יער אכן עשויות לשפר מדדים מסוימים ולהטיב על הבריאות. אז אם רק שהייה בטבע עשויה לשפר במידה מסוימת את איכות החיים, חשבו מה ניתן להפיק מפעילות גופנית יזומה בחיק הטבע.

אנחנו מבינים ששהייה בטבע ובאוויר הפתוח יכולים לסייע לבריאות. אבל מהם היתרונות המרכזיים שהטבע יכול להעניק לנו על פני חדרי הכושר? אז כפי שנהוג במאה ה-21, דאגו לתת לפעילות גופנית בטבע שם. טרנד חדש-ישן בעולם הכושר, הכירו את פעילות גופנית ירוקה ובאנגלית: Green exercise.

המונח הנוצץ הזה מתאר כל פעילות גופנית שמתקיימת מחוץ לשטח בנוי, ובעיקר בטבע. זה כולל בין היתר פעילויות כמו ריצה, הליכה, תרגילי משקל גוף או רכיבה על אופניים. זה יכול לכלול גם שחייה בים או באגמים, יוגה ובערך כל פעילות גופנית אחרת שניתן לבצע תחת כיפת השמים.

לעתים ניתן להתבלבל בין פעילות גופנית ירוקה לבין פעילות גופנית במרחב הפתוח (Outdoor Training). לשתיים הרבה במשותף אך ישנו הבדל עיקרי – פעילות גופנית ירוקה נבדלת בכך שדוגלת בשהייה בסביבה טבעית כמו יערות, חופים, שטח מדברי וכו'. לעומת זאת, אימוני אאוטדור דוגלים בכל פעילות גופנית מחוץ לחללים סגורים, הן בסביבה טבעית והן בסביבה אורבנית – עירונית.

פעילות גופנית ירוקה – היתרונות המרכזיים

אז בכל זאת, מהם היתרונות המרכזיים? מה מייחד פעילות גופנית ירוקה לעומת פעילות גופנית בחדרים סגורים כמו חדרי כושר וסטודיו? הנה רשימה קצרה של היתרונות הבולטים ביותר (לכל היתרונות הללו מצורפים סימוכין בסוף המאמר):

שיפור מצב הרוח – נמצא שפעילות גופנית בטבע מפחיתה מתחים ומשפרת את מצב הרוח. בנוסף נמצא כי התבוננות בנופים ירוקים לאורך זמן הפחיתה את רמות הורמוני הלחץ כמו אדרנלין וקורטיזול.

ויטמין D – זה ידוע שויטמין D מיוצר בעזרת חשיפה לקרני שמש (בעיקר קרני UVB). פעילות גופנית ירוקה תגביר את זמן החשיפה לשמש שהצטמצם משמעותית עקב בילוי ממושך במקומות סגורים כמו משרדים, רכבים, בניינים ועוד.

מוטיבציה – פעילות גופנית ירוקה נמצאה כמעוררת מוטיבציה בעיקר בגלל גיוון הנופים מה שהופך את האימון לחוויה פסטורלית ומעניינת.

יכולות קוגניטיביות – פעילות גופנית נמצאה כמשפרת פוקוס וירידה בלחץ הדם במחקרים קצרי טווח.

איכות שינה – מתאמנים הנוהגים להתאמן האוויר הפתוח מדווחים על איכות שינה ארוכה ואיכותית יותר, נתון זה מבוסס על שאלונים ומערכות מידע גאוגרפיות.

אוויר נקי – רובנו מכירים את תהליך הפוטוסינתזה שבו הצמחים מייצרים לעצמם מזון בעזרת קליטת קרני השמש, פחמן דו-חמצני ומים. כחלק מהתהליך משתחרר חמצן לאוויר כך שאם אתם רצים באזור עשיר בצמחייה סביר להניח שתהנו מאוויר נקי.

חינם אין כסף – ואם לא הספיקו לכם כל היתרונות הללו אז בנוסף לכל, זה בחינם! אין צורך במנוי יוקרתי לחדרי כושר / סטודיו, אין צורך בבגדי ספורט מנצנצים או טכנולוגיה ספורטיבית אחרת. כל מה שצריך זה בגדים נוחים, מצב רוח טוב ויוצאים לדרך.

סיכום

בפעם הבאה שאתם מתכוונים להתאמן נסו לבצע פעילות גופנית בנוף הטבעי הקרוב לכם ביותר. זה יכול להיות בפארק, בטיילת ליד הים, בשטח מדברי או בחורשה. אם בכל זאת הנוף הטבעי לא נגיש לכם, נסו לבצע את האימון בחוץ במקום שנוח עבורכם.

סימוכין

שיתוף: